Voor actuele informatie, blijf op deze website. Voor achtergrondinformatie klik hier.
Tickets

Geel als citroen, rood als tomaat

  1. Geel als citroen, rood als tomaat

Geel als citroen, rood als tomaat

Ineke Hans & Erik Mattijssen

Nu te zien | 21 juni t/m 31 januari 2021

 

Met Geel als citroen, rood als tomaat presenteert Museum Het Valkhof een tweede tentoonstelling in de serie Vliegende Hollanders, Gelderse toptalenten, waarin telkens twee kunstenaars als een balancing duality voor het voetlicht worden gebracht. Lag in 2019 de focus op de verbinding tussen jong en oud, in 2020 ligt deze op de verstrengeling van kunst en design. In deze kleurrijke tentoonstelling worden de Gelderse meubel- en productontwerper Ineke Hans (1966) en beeldend kunstenaar Erik Mattijssen (1957) door het museum uitgedaagd om samen een bijzondere opdracht aan te gaan: stel een tentoonstelling samen waarin je duidelijk zichtbaar reageert op elkaars werk. Het verrassende, zinnenprikkelende resultaat van deze twee aan elkaar gewaagde grootheden is van 21 juni t/m 31 januari 2021 te bewonderen.

  • Foto Flip Franssen
  • Foto Flip Franssen
  • Foto Flip Franssen

Ontwerp zonder ‘opsmuk’

Met Gelderse én internationale roots (ArtEZ Arnhem en Royal College of Art London) specialiseert de deels in Berlijn wonende en werkende Ineke Hans (1966) zich in product- en meubel design. Ze laat zich voor haar gebruiksobjecten inspireren door zowel nieuwe als traditionele materialen en technieken, alsook het boerenverstand, materialen, folklore en het menselijke gedrag. Functionaliteit en nuchterheid staan bij Hans hoog in het vaandel. Een product moet toegankelijk zijn, maar tegelijkertijd bijzonder. Hans is een overduidelijk Nederlandse ontwerpster die vanuit een maatschappelijk bewust perspectief duurzaam ontwerpt en daarin de sociale veranderingen en ontwikkelingen van onze maatschappij meeneemt en bevraagt. Dat ziet ze als een proces van creatief denken en puzzelen tot het klopt. Het resultaat: een oeuvre aan producten ‘zonder opsmuk’ en prijswinnende ontwerpen.

 

Proustiaanse stillevens

De interesse van Erik Mattijssen (1957) ligt net als die van Hans bij object en interieur. De kunstenaar verbindt zijn voorkeur voor specifieke kleuren aan zijn liefde voor de typografie en productreclame uit de vooroorlogse jaren. Mattijssen weet op een bijna Proustiaanse wijze persoonlijke herinneringen in beeld te brengen die refereren aan ons collectieve geheugen. Uit zijn werk spreekt een zekere melancholie, soms een vleug van nostalgie. Je wordt erin meegevoerd naar plekken die je vaag bekend voorkomen, een slaap- of huiskamer, een keuken, een winkel met een rijkdom aan voedselwaren die niet langer op de markt lijken te zijn. Zijn minutieuze aandacht voor detail verleidt de kijker tot steeds opnieuw ontdekken; een kat die onder een sprei slaapt, een rolletje naaigaren, een puntenslijper.

 

De verstrengeling van kunst en design

In Geel als citroen, rood als tomaat verkennen Ineke Hans en Erik Mattijssen elkaars werk en reageren op elkaar. Ze vullen elkaar aan, versterken, bevragen of becommentariëren elkaar. Soms is de intuïtie leidend, soms de vorm of de inhoud. Vaker is het de verwantschap in de grote liefde voor het object, voor elkaars verzamelingen die niets en ook alles met elkaar gemeen hebben. Verzamelingen van bijzondere voorwerpen met opmerkelijke functies, of van objecten met herinneringen aan lang vervlogen tijden. Hans en Mattijssen maken een tentoonstelling vol prachtige combinaties en onverwachte koppelingen, die nu en dan schuren, maar vaker in elkaar op te lijken gaan. Steeds opnieuw zijn kleur, vorm en betekenis vrolijk verbindende elementen. Een bezoek aan Geel als citroen, rood als tomaat is als een zintuigenprikkelend avontuur.

 

Beeld: Erik Mattijssen, Union of the artists (2010); Ineke Hans, Forest for the trees (2005) & Fly (2008)

  • Catalogus Geel als citroen, rood als tomaat. Ontwerp: Esther de Vries
  • Catalogus Geel als citroen, rood als tomaat. Ontwerp: Esther de Vries

De verstrengeling van kunst en design

In Geel als citroen, rood als tomaat verkennen Ineke Hans en Erik Mattijssen elkaars werk en reageren op elkaar. Ze vullen elkaar aan, versterken, bevragen of becommentariëren elkaar. Soms is de intuïtie leidend, soms de vorm of de inhoud. Vaker is het de verwantschap in de grote liefde voor het object, voor elkaars verzamelingen die niets en ook alles met elkaar gemeen hebben. Verzamelingen van bijzondere voorwerpen met opmerkelijke functies, of van objecten met herinneringen aan lang vervlogen tijden. Hans en Mattijssen maken een tentoonstelling vol prachtige combinaties en onverwachte koppelingen, die nu en dan schuren, maar vaker in elkaar op te lijken gaan. Steeds opnieuw zijn kleur, vorm en betekenis vrolijk verbindende elementen. Een bezoek aan Geel als citroen, rood als tomaat is als een zintuigenprikkelend avontuur.

Lees het verhaal achter de tentoonstelling

De catalogus van Geel als citroen, rood als tomaat is de weerslag van een unieke samenwerking tussen Ineke Hans en Erik Mattijssen. Lees hoe de twee elkaars werk, liefde voor spullen en kunstenaarschap verkennen in de brieven die ze naar elkaar stuurden voorafgaand aan de tentoonstelling. Leer over de verhalen achter de scenes en objecten in de tentoonstelling. Met woorden van Hans Piena (conservator Werken Nederlands Openluchtmuseum) over objectgevoeligheid, het verzamelen van spullen, de invloeden van voorouders en reizen. Een prachtig boek en inventief boek, ontworpen door Esther de Vries. 

De catalogus is te koop bij de kassa van Museum Het Valkhof voor €18.

 

Meer informatie over Ineke Hans

Meer informatie over Erik Mattijssen

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem.

Terug naar vorige Pas de cookie instellingen aan naar jouw voorkeur.