naar museumhetvalkhof.nl
Koop ticket

Vanaf 23 januari | Under Construction

Terug naar het overzicht · Nieuws ·

Under Construction
Anne Wenzel
23 januari – 21 juni

Een kritische en indrukwekkende installatie van Anne Wenzel in Museum Het Valkhof

Op 23 januari verwelkomt Museum Het Valkhof kunstenaar Anne Wenzel (Schüttorf, 1972) met haar uitdagende keramieken installatie ‘Under Construction’. De in Rotterdam wonende en werkende beeldhouwer biedt hierin het podium aan de klassieke vrouwenbuste en beeldt deze af op een manier die in de geschiedenis veelal is nagelaten. Van een afstand ogen Wenzels vrouwen gesloten, sterk en ‘beeldschoon’ op een klassieke manier. Maar wie ze nader bekijkt ontdekt hun schaduwkant: beschadigd door hebzucht, macht en geweld.
Met een collectie die 5000 jaar geschiedenis omvat, weet Museum Het Valkhof wel raad met Wenzels verwijzingen naar de klassieken. Het vormt dan ook een meer dan gepast decor voor deze installatie op de trappen van zijn entree.

De balans van opbouw en afbraak
Wenzel werkt sinds 2000 aan een oeuvre van hoofdzakelijk keramieken beelden en installaties. Ze haalt haar inspiratie veelal uit de (kunst)geschiedenis en hecht belang aan politieke thema’s zoals oorlog en feminisme. Maar bovenal is haar werk een zoektocht naar balans en evenwicht. Wenzel gaat ervan uit dat alles in het leven een keerzijde heeft en niks honderd procent ‘goed’ is. Er is altijd een donkere of minder plezierige kant, die uiteindelijk weer ruimte vrijmaakt voor een nieuw begin, aldus de kunstenaar. Haar installaties laten dan ook vaak de dunne scheidslijn tussen opbouw en afbraak zien.

Gekwetst maar strijdlustig
‘Under Construction’ is een collectie van zorgvuldig en prachtig geboetseerde vrouwenbusten met een bijna opaalachtige huid, die wordt veroorzaakt door de glinstering van het glazuur. Wenzels vrouwen zijn in de kracht van hun leven. Ze ogen levendig en mooi, maar bovenal sterk. Tegelijkertijd is er sprake van verval en afbraak. De aanzichten van de borstpartijen zijn bekrast en ingekerfd, alsof de busten met veel pijn uit de geschiedenis zijn opgediept. Nadere beschouwing laat krachtige teksten zien zoals ‘Fuck Your Morals’ en ‘Resist’. De meeste van deze teksten hebben een brede betekenis, vaak met politieke connotatie. Sommige, zoals ‘I am my own prophet’ lijken bovendien ook een zekere privé of persoonlijke betekenis te hebben. Wenzels installatie neemt een duidelijke ruimte in. Alsof haar keramieken busten en aan pilaren refererende elementen niet genoeg te zeggen hebben, gaat de beeldhouwer ze te lijf met verfbommen en Super Soakers. Ondanks ‘de beschadigingen’ en het gekwetste aanzicht stralen Wenzels vrouwenportretten samen eenheid en kracht uit. Haar beelden zijn een ode aan de rechten opeisende vrouw in een strijd die nog altijd ‘Under Construction’ is.

 

Foto: Anders Sune Berg

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem.

Terug naar vorige Pas de cookie instellingen aan naar jouw voorkeur.